Vastuullisuus Vitamindissa

Vitamind Oy:n Vastuullisuusraportti 2024

1. Toimitusjohtajan katsaus

”Vitamind Oy:n tehtävänä on tuottaa laadukkaita psykologipalveluita luotettavana osana kokonaispalvelujärjestelmää ja edistää suomalaisten psyykkistä hyvinvointia. Vuosi 2024 oli meille merkittävä: laajensimme pohjoiseen Suomeen keskittyviä palvelujamme pääkaupunkiseudulle asti ja ylitimme ensimmäistä kertaa miljoonan euron liikevaihdon. Psykologipalveluiden tarjoajana ymmärrämme vastuumme sekä yksilöiden että yhteiskunnan hyvinvoinnin edistäjänä. Osana yrityksen kehittämistä aloitimme myös systemaattisen vastuullisuusraportoinnin. Vuoden 2024 suurimpia vastuullisuusponnistuksia oli kaikkien toimistojemme sertifioiminen Maailman Luonnon säätiö WWF:n Green Office- standardin mukaiseksi. ”

2. Vitamind Oy – Psykologipalveluita koko Suomeen

2.1 Toimintamme ydin

  • Tuotamme monipuolisia ja laadukkaita psykologipalveluja yksilöille ja asiakasorganisaatioille
  • Monipaikkaiset palvelut neljässä toimipisteessä
  • Etäpalvelut koko Suomeen

2.2 Maantieteellinen kattavuus

  • Pohjois-Suomi
    • Rovaniemi (2 toimipistettä)
    • Oulu
    • Kittilä
  • Etelä-Suomi
    • Pääkaupunkiseutu

3. Sosiaalinen vastuu psykologipalveluissa

3.1 Palveluiden saatavuus

  • Maakunnallisena toimijana yritämme tukea alueellisen yhdenvertaisuuden toteutumista laadukkaiden palvelujen saatavuudessa.
  • Erityisesti neuropsykologiosaamisen rakentaminen, kehittäminen ja turvaaminen Lapissa on ohjannut Vitamindin tekemisen valintoja yrityksen perustamista 2014 lähtien. Aikuisneuropsykologian osalta olemme olleet tiiviisti rakentamassa nykyistä osaamisverkostoa. Tarjoamme edelleen yhteistyömahdollisuuksia niin yksittäisille psykologeille kuin hyvinvointialueille työtilaisuuksien, koulutuksen ja työnohjauksen muodossa pohjoisen neuropsykologiosaamisen laajentamisen tueksi. Lasten neuropsykologisen kuntoutustoiminnan käynnistäminen Lapissa v. 2015 on edelleen merkittävimpiä vastuullisuustyömme onnistumisia. Vuoden 2025 neuropsykologitilanne on pohjoisessa paremmalla tolalla kuin koskaan.
  • Myös psykoterapian saatavuus Lapissa on edelleen alueellisesti vaihtelevaa. Olemme pyrkineet lisäämään laadukkaan psykoterapian saatavuutta pohjoisessa Suomessa jo pitkään. Vuonna 2024 onnistuimme lisäämään terapiapaikkojen tarjontaa onnistuneen rekrytoinnin myötä.
  • Olemme mukana ratkomassa koulupsykologipalvelujen saatavuuden pulmaa. Vuonna 2024 olimme auttamassa kouluja Kemijärvellä, Sodankylässä, Kolarissa ja Sallassa.

3.2 Laadunvarmistus

  • Psykologeilla on laajin Suomessa tarjottava mielenterveyden alan koulutus – pohjakoulutuksena. Ammattikuntana meidän tunnetaan lisäksi erityisen aktiivisina täydennyskouluttautujina, ja Vitamindin psykologit ovat tästä hyvä esimerkki. Jatkuva tarpeen mukainen kouluttautuminen pitää työntekijän virkeänä ja uteliaana. Talon sisällä meillä on hyvät valmiudet järjestää henkilöstön tarpeiden mukaan sisäisiä koulutuksia.
  • Riittävä työnohjaus ja ammatillinen tuki ovat Vitamindin toimintafilosofian ytimessä. Jokaiselle psykologillemme on tarjolla koko osaamisemme tuki kaikissa ammatillisissa kysymyksissä. Jos ei itse osata, hankimme tarvittavan osaamisen ulkopuolelta.
  • Osana verkkosivu-uudistusta julkaisemme myös asiakaspalautejärjestelmämme, jonka avulla alamme keräämään systemaattista asiakaspalautetta henkilöasiakkailtamme. Kaikille, myös yhteistyökumppaneillemme on käytössä jatkossakin tähänastinenkin tärkein palautekanava, suora yhteydenotto toimitusjohtajaan.

4. Ympäristövastuu: Green Office

4.1 Psykologipalveluiden ympäristöjalanjälki

  • 2024 vastuullisuustyön tärkeimpiä saavutuksiamme oli Maailman Luonnonsäätiö WWF:n Green Office -sertifiointi kaikissa toimipisteissämme. Psykologityön vaatimat materiaaliset ja energiaresurssit ovat moneen toimialaan nähden maltilliset, mutta pyrimme kantamaan vastuuta yhteisestä ympäristöstä ja kehittymään toiminnassamme jatkuvasti myös ympäristönäkökulmasta.
  • Toimistomme ovat jo suurelta osin paperittomia. Kaikkea psykologin työtä ei toistaiseksi voi edes periaatteessa tehdä täysin paperittomasti. Siihen silti pyritään.
  • Lapissa etävastaanottoja on hyödynnetty jo kauan ennen pandemia-aikaa. Pandemian jälkeisessä ajassa etävastaanottojen osuus kasvoi kuitenkin myös meillä, mikä osaltaan on vähentänyt työhömme liittyvää matkustamista ja sitä myöten myös kokonaishiilijalanjälkeä.
  • Toimistotilojen ympäristöjalanjälkeä on pienennetty sähkön ja tarvikehankintojen kuten siivoustarvikkeiden ympäristöystävällisillä valinnoilla sekä jätekierrätyksen tehostamisella.
  • Pitkillä matkoilla esim. koulutuksiin yms. juna on ensisijainen matkustusmuotomme.

5. Taloudellinen vastuu

5.1 Tunnusluvut

  • Liikevaihto: 1,09 milj. euroa
  • Rovaniemi on yrityksen kotipaikka ja suurin yksittäinen toimialue. Oulun alueella palveluntuottajia on jo varsin runsaasti, mikä näkyy Rovaniemeä kovempana kilpailuna niin henkilöstöstä kuin asiakkaista. Liikevaihdollisesti Oulu on silti tasavahva toimipiste Rovaniemen toimistojen kanssa. Yhden työntekijän Kittilän toimipiste on pienin toimistomme myös liikevaihdollisesti. Alueellisena toimijana lienemme silti Kittilässä kaikkein merkittävin ollessamme käytännössä alueen ainoa neuropsykologipalvelujen tuottaja.

5.2 Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • 2024 tarjosimme työtä Rovaniemen alueella yhdeksälle, Oulussa viidelle, Kittilässä ja pääkaupunkiseudulla yhdelle psykologille
  • Verotuloja on kertynyt kunnille ja valtiolle toiminnastamme vähintään 400 000€.
  • 2024 tuotimme enemmän mielenterveyspalveluja kuin koskaan yrityksen historiassa.

6. Henkilöstö ja osaaminen

6.1 Ammatillinen kehittyminen

  • Tuemme tiiviisti yhteistyökumppanipsykologiemme erikoistumismahdollisuuksia. Vuonna 2024 meillä työskenteli kolme erikoistumisvaiheessa opiskelevaa kollegaa.
  • Työnohjausta annetaan ja saadaan Vitamindissa satoja tunteja vuosittain.
  • Tuemme vertaisoppimista toimipisteidemme erityisasiantuntijoiden välillä.

7. Tavoitteet 2025

7.1 Palveluiden kehittäminen

  • Neuropsykologipalvelujen osalta pyrimme edistämään pohjoisen Suomen neurologisten ja neuropsykiatristen potilaiden hoitopolkujen toimimista. Olemme aktiivinen alueellinen toimija joka pyrkii osaltaan luomaan tilannekuvaa neurologisen potilaan hoitoketjuista ja tukemaan hyvinvointialueita onnistumaan tehtävässään.
  • Psykoterapian osalta tavoitteena on lisätä palveluntuotantoa entisestään, jotta tarjonta vastaisi paremmin kysyntää. Kuluvan vuoden 2025 lopusta alkaen pystymme lisäämään myös lasten psykoterapian tarjontaa, joka on ollut Lapissa erityisen vähäistä.
  • Koulupsykologipalvelujen osalta pilotoimme Sallassa, Sodankylässä ja Kemijärvellä uudenlaista psykologipalvelumallia, jolla niukasta psykologiresurssista yritetään saada kattavampi hyöty verrattuna perinteiseen psykologin tutkimuspainotteiseen työotteeseen nähden. Tähän pyritään tarjoamalla kokeneita lastenneuropsykologeja konsultatiivisesti koulujen henkilökunnan käyttöön ja tutkittavien oppilaiden valikointiin, mikä parantaa tehtävien koulupsykologitutkimusten kohdentamista ja yksilöllistä ajoittamista, jäsentää koulun henkilöstön käsitystä tuen tarpeessa olevista oppilaista ja käytettävissä olevista keinoista heidän auttamiseksi.
  • Pyrimme lisäämään edelleen laadukkaiden psykologipalveluiden saatavuutta koko Suomen alueella, alueellisten tarpeiden ja yhteistyömahdollisuuksien mukaan.

7.2 Vastuullisuuden edistäminen

  • Ensimmäinen vuosi Green Office -toimistoina tulee täyteen. Seuraamme asetettuja mittareita energian ja veden kulutuksesta ja toimistojen paperittomuuden edistymistä. Lisäksi pyrimme saamaan ympäristövalinnat ja tiedottamisen entistä tiiviimmäksi osaksi yrityksen johtamista.
  • Henkilöstön hyvinvoinnin varmistaminen jatkuvasti kehittyvällä sote-kentällä on haaste, johon kiinnitämme jatkuvaa huomiota. Kesäkuussa kokoamme henkilöstön yhteen virkistyspäivään, jossa kiireistä asiantuntijatyötä tekevien on mahdollista elävöittää henkilökohtaisia kontaktejaan laadukkaan psykologityön ja yleisen jaksamisen avuksi jatkossa.
  • 2024 alkanut Tukilinjan yrityskumppanuus jatkuu myös 2025 aikana. Kumppanuus mahdollistaa vammaisten ja pitkäaikaissairaiden tasa-arvoa esimerkiksi myönnettävien apurahojen kautta.

8. Mittarit ja seuranta

8.1 Palveluiden vaikuttavuus

  • 2025 käynnistetään järjestelmällinen asiakaspalautteen kerääminen ja analysointi.
  • Hoitotulosten laadukkaassa seurannassa on keskeistä kuntoutusten ja terapioiden lähettäjätahojen sekä kuntoutuksia ja terapioita toteuttavien tahojen tiivis yhteistyö. Vitamindissa huolehdimme, että kontaktoimme ja teemme yhteistyötä potilaan hoitoon liittyvien verkostojen jäsenten kanssa.
  • Palveluiden saatavuutta ja alueellista yhdenvertaisuutta pyritään jälleen rakentamaan entistä paremmaksi vuonna 2025.

8.2 Ympäristövaikutukset

  • Jatkamme työskentelyä toiminnan ympäristöjalanjäljen pienentämiseksi WWF Green Office -stanrdin mukaisesti; vuoden päätavoitteet liittyvät viestintään ja henkilöstön osallistamiseen.